HOME

VERANDERMANAGEMENT

Van tevoren spreken we met elkaar af naar welk resultaat we toewerken. Een verandertraject gaat vervolgens vooral om de impact van de stappen die we zetten. Vervolgens is het belangrijk om te zorgen voor het bestendigen van deze stappen en het borgen van kwaliteit.

Integrale aanpak

Alles in organisaties hangt samen. Iedereen is onderdeel van de keten of de context. Als mensen en teams niet weten van elkaar wat ze doen, zal het werk of de verandering stagneren. De kanteling in het sociaal domein bijvoorbeeld, gaat over alle lagen. Van de gemeentesecretaris en de wethouder tot aan managers en professionals. Het is goed om de verandering in dat brede perspectief te zien en te blijven zien.

Reflecteren en legitimeren

Om teams te professionaliseren, leer ik mensen reflecteren op wat zij en anderen doen. Ik help hen plannen concreet maken en acties oppakken. Ook werk ik aan het legitimeren: uitleggen of gaan staan voor wat je doet. Dat zorgt voor duidelijkheid. Regelmatig is er sprake van weerstand. Tegen de verandering zelf, maar soms ook weerstand tegen een gesprek durven aangaan of durven confronteren. Ik heb weleens gezegd: “Hoe kun je zeggen dat je wilt transformeren, als je niet eens je collega durft aan te spreken?”

Lees meer over:

Tanja Banken, manager bij Swon-NIM
“What you see is what you get”

“Wilma is een sprankelende vrouw die op een enthousiasmerende en oorspronkelijke manier mensen verder kan laten groeien. Wilma denkt zeer snel, origineel en outside the box. Ze is in staat om een karwei tot een goed einde te brengen. Bovendien maakt ze gemakkelijk contact. Netwerken is een van haar sterke kanten. Met haar humor schept zij een goede sfeer, is zij makkelijk benaderbaar en heeft zij een hoge gunfactor.

Wanneer iets vlot getrokken moet worden, (groepen) mensen geënthousiasmeerd moeten worden of nieuwe plannen verdedigd moeten worden is Wilma degene die dit vol vuur kan doen. Ook is zij betrouwbaar, loyaal en eerlijk. Ze neemt geen blad voor de mond. ‘What you see is what you get.’ Ik kan haar en haar bedrijf dan ook van harte aanbevelen.”